Istraživanje o medijskoj pismenosti mladih u Bosni i Hercegovini

U digitalnom dobu, medijska pismenost postaje jedna od ključnih kompetencija 21. stoljeća, posebno među mladima koji su najaktivniji korisnici interneta i društvenih mreža. Sposobnost prepoznavanja dezinformacija, razlikovanja vjerodostojnih izvora i odgovornog ponašanja u digitalnom prostoru temelj je za razvoj kritičkog mišljenja i informisanog građanstva.

Iako u Bosni i Hercegovini postoje različite inicijative koje promovišu medijsku pismenost, sistemska integracija ovih sadržaja u obrazovni sistem još uvijek je ograničena, što mladima otežava da na siguran i kritički način pristupaju informacijama.

Projekat „Medijska pismenost i aktivizam u zajednici“

Kroz projekat „Medijska pismenost i aktivizam u zajednici“, koji finansira Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke, a implementiraju udruženja Dignitet i JaBiHEU, tokom 2025. godine realizovane su radionice pod nazivom „Kako prepoznati dezinformacije i razumjeti medije“ u gradovima Jablanica, Mostar, Čapljina, Sarajevo i Prozor-Rama.

Cilj projekta bio je unaprijediti medijsku pismenost mladih kroz praktično i interaktivno učenje te osnažiti građane da odgovornije pristupaju informacijama u digitalnom prostoru.

U okviru pet radionica učestvovalo je ukupno 80 mladih iz 11 lokalnih zajednica (Mostar, Čapljina, Prozor-Rama, Sarajevo, Jablanica, Tešanj, Handžići, Bugojno, Stolac, Vogošća i Ilidža). Učesnici su kroz niz aktivnosti učili kako prepoznati dezinformacije, razlučiti kojima informacijama mogu vjerovati i kako se sami odgovorno ponašati prilikom konzumiranja i dijeljenja sadržaja na internetu.

Poseban dio radionica bio je posvećen posjetama medijskim kućama i portalima, gdje su mladi imali priliku razgovarati s novinarima i urednicima, upoznati se s procesom kreiranja vijesti te razumjeti ulogu medija u borbi protiv dezinformacija.

Istraživanje o medijskoj pismenosti mladih

Istraživanje provedeno u okviru projekta pruža vrijedan uvid u trenutno stanje medijske pismenosti među mladima u BiH. Rezultati anketa provedenih prije radionica pokazali su da značajan broj mladih nema dovoljno razvijene vještine za prepoznavanje dezinformacija, kritičku procjenu izvora i razumijevanje osnovnih pojmova poput dezinformacija, misinformacija i malinformacija.

Ovi nalazi ukazuju na stvarnu potrebu za edukacijom, praktičnim radionicama i uključivanjem mladih u aktivnosti koje razvijaju kritičko mišljenje i digitalnu odgovornost.

Preporuke i zaključci

Analiza lokalnog i nacionalnog konteksta potvrđuje da unapređenje medijske pismenosti zahtijeva sistemsku i koordiniranu akciju obrazovnog sistema, medija, nevladinih organizacija i lokalnih zajednica. Potrebno je razvijati i implementirati edukativne programe, mentorski rad i kampanje usmjerene na mlade, te redovno pratiti napredak i evaluirati efekte edukacije.

Zaključno, istraživanje i iskustva iz projekta potvrđuju da je medijska pismenost mladih od strateškog značaja za razvoj kritički osviještenih građana i izgradnju zdravog demokratskog društva. Ulaganje u edukaciju, saradnju između obrazovnog sektora, medija i civilnog društva te kontinuirano praćenje rezultata ključni su koraci ka stvaranju otpornije i informisanije generacije mladih u Bosni i Hercegovini.

ISTRAZIVANJE MOŽETE PREUZETI

Istraživanje – Medijska pismenost i aktivizam u zajednici – print (1)

Related Posts